2020. május 6., szerda

Kismamáknak - gondolatok az SZTKból a járvány idején

Sokszor sokan fordulnak hozzám tanácsért, hogy milyen nőgyógyászt, szülésznőt érdemes választani. Nem ritka a konkrét kér(d)és sem, hogy én kinél szültem, kit ajánlok. Mivel biztos vagyok benne, hogy nem csak budapesti olvasóim vannak, itt most csak általánosságban szeretnék támpontokat adni, hogy mi a normális és mi nem az egy terhesgondozás során. Továbbá itt olvashattok az SZTKs ellátás csodáiról is.

Előzmények
Jelenleg a 4. gyermekemet várom, és mivel a nőgyógyászom félig nyugdíjba vonult: már nem vezet szülést, csak terhesgondozást, így úgy döntöttem, hogy a tőlünk 2 háznyira lévő SZTKba fogok járni terhesgondozásra, TB-alapon, ingyen. Ennek okai a következők voltak: fontos volt, hogy minél közelebb legyen, hiszen a vizsgálatok idejére a 3 gyereket valakire bízni kell, ami nem kis feladat. Fontos volt, hogy a rendelési idő alkalmazkodjon hozzánk, pl. délelőtt rendeljen az orvos, és akkor 1 gyereket kell csak magammal vinni (míg a többiek oviban/suliban vannak, a férjem pedig dolgozik) vagy este, amikor a férjem tud vigyázni a nagyokra. Most fontos lett, 1) hogy ne vigyen el egy vagyont a terhesgondozás, ugyanis épp költözés előtt állunk; 2) a már meglévő gyerekekre szívesebben költöm azt a pénzt amit anno a terhesgondozásra; 3) és már rutinosnak érzem magam annyira, hogy megoldjam az esetlegesen adódó necces helyzeteket a magyar bürokrácia és egészségügy bugyraiban.

Tapasztalatok
0-9.hét: A terhesség megállapításának céljából a 7.héten mentem orvoshoz először, bízva abban, hogy biztosan lesz szívhang és nem hívnak vissza 1-2 hét múlva ismét. Minden rendben volt, megkaptam a szokásos beutalókat: háziorvoshoz, vér-, és vizeletvizsgálatra, fogorvoshoz, EKGra, valamint a 12. heti UHra. Kérdeztem, hogy ez a szűrés minden esetben kötelező-e. Mondta az orvosom, hogy elvileg nem, de ő szereti ha megvan ez az eredmény. Azt a tájékoztatást kaptam, hogy csak az Istenhegyi úton végzett vizsgálatot fogadják el. Arra a kérdésemre, hogy TB alapon nem lehet-e elvégeztetni a vizsgálatot, azt a választ kaptam, hogy a Szent István Kórházban lehetne, de ott felújítják az UHos részleget, ami jelenleg így nem üzemel. A következő kérdésemre, hogy az SZTK épületén belül, csak pár emelettel lejjebb működő UH centrumban végezhetem-e a vizsgálatot, azt a választ kaptam, hogy ők nem jók.
***itt tört ki a járvány***
12-13.hét: Esedékes lett volna a 12.heti UH. Az előző események tükrében el kellett volna mennem Budára (ami taxival is min. 40perc) és nem mellesleg a vizsgálat ára 44.000Ft, plusz ha pendrive-on kérem a felvételt, +2500Ft. A vizsgálat foglalt időpontja előtt pár nappal vezették be a kijárási korlátozásokat, így úgy döntöttem, hogy lemondom a budai időpontot és megpróbálom valahogy mégis a szomszédos SZTK-alapon megcsináltatni a vizsgálatot. Az SZTKs orvos elvégzett egy rutin UHt, majd érdeklődött, hogy miért nem mentem el az Istenhegyi klinikára. Mondtam, hogy elsősorban a koronavírus miatt (hogy ne kelljen utaznom és a váróban több emberrel összezsúfolva lennem, mivel a férjemnek van egy krónikus betegsége, tehát a fokozottan veszélyeztetett kategóriába esik, valamint van 3 kiskorú gyermekem), másrészt megtartanánk a babát akkor is, ha eltérést mutatna a vizsgálat. Azért jöttem hozzá, hogy adjon igazolást a betöltött 12.hétről. A doktornő aláíratott velem egy papírt hogy milyen okokból nem vagyok hajlandó elmenni vizsgálatra, valamint feltette azt a rendkívül tapintatlan és felháborító kérdést, hogy vallási okokból nem vállaltam-e a vizsgálatot. A vizsgálaton kapott adatokat NEM vezette fel a kiskönyvembe (ezt utólag vettem észre). Kérésemre kiállította a betöltött 12.hétről szóló igazolást (adókedvezményhez, valamint a későbbiekben felmerülő hitelkérelmekhez is szükséges).


18.20.hét: úgy döntöttem, hogy mindezen tapasztalatok ellenére ebben a járványhelyzetben továbbra is kitartok az SZTK mellett, és a 20.heti UHot is megpróbálom valamilyen módon elintézni. Érdeklődésképpen felhívtam az SZTKban található UH centrumot, hogy végeznek-e UHot, illetve 20.heti vizsgálatot a járvány idején. A válasz igen volt, az ár 25.000Ft, valamint az, hogy nem minősül genetikai vizsgálatnak. Ezek után elmentem az SZTKba, a nőgyógyászatra. Szerencsémre, vagy balszerencsémre, ugyanahhoz az orvoshoz kerültem, mint előző alkalommal. Megkértem szépen, hogy legyen szíves, töltse ki a 12.heti vizsgálathoz tartozó részt, nehogy később emiatt ne kapjak anyasági támogatást, GYEDet vagy hitelt, vagy bármit, mert ez hiányos. Közölte, hogy nem tölti ki, hiszen nincsenek ilyen adataim, mivel nem jelentem meg ezen a vizsgálaton. Mondtam, hogy hogyhogy nem? Hát ő vizsgált, diktálta a baba méreteit az asszisztensnek. Válasz: ő nem kompetens személy, nem töltheti ki, nincs licensze, ehhez szonográfusnak kell lenni. Kértem, hogy legalább a szülés várható időpontját írja be, hiszen én nem írhatom be. Erre hajlandó volt. A többi helyre beírta nagy betűkkel, hogy "nem jelentem meg". Ezután az asszisztens rám kiáltott, hogy vetkőzzek és feküdjek a vizsgálószékbe.
A KISMAMÁT SENKI NEM KÖTELEZHETI HÜVELYI VIZSGÁLATRA, ha ő nem szeretne olyan vizsgálatot!!! Szerencsére a doktornő valamilyen oknál fogva úgy érezte, hogy mégis csinál UH-ot. A babát fél mp-re láthattam, kérésemre, hogy a nemét én is hadd nézzem meg, úgy válaszolt, hogy már nem látszik, olyan gyorsan mozog. A 20.heti UHra vonatkozólag megkérdeztem, hogy nincs-e valami mód TBre intézni, hiszen tudom, hogy az István kórház a körzetes, de olyan információm van, hogy nem üzemel most, viszont az előző 3 terhességem során soha egyetlen Ft-ot nem kellett ezekért a "kötelező" vizsgálatokért fizetnem! (Megjegyzés: Mindhárom alkalommal a magándokim beutalt a Szent Imre kórházba és időpontra, TBre, ingyen végezték mindet!) A számítógéphez visszaülve a doki az asszisztensre vetett jelentős pillantással azt mondta, hogy "akkor ide utaljuk be" (ti. a pár emelettel lejjebb található UH centrumba). Hazaérve felhívtam ugyanazt az UH centrumot, amiről pár sorral ezelőtt írtam. Azzal kezdtem a mondandómat, hogy az SZTKból kaptam beutalót a 20.heti UHra. Az ár: INGYENES, ha rögzítve kérem a képeket: 7000Ft.

Tanulság: minden kötelező vizsgálat ingyenes, hacsak a kismama nem magánklinikán végezteti önszántából! Senki nem kötelezhető fizetős ellátásra abban az esetben, ha nem kíván a fizetős lehetőséggel élni! Minden SZTK tartozik egy olyan intézményhez, ahol ezeket a vizsgálatokat kompetens személy el tudja végezni ingyen!!!!

Amint lesznek további fejlemények, ezt a bejegyzést bővítem!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése